Sider

torsdag 30. april 2009

Det burde ikke gå an å bli syk i russetiden.

I ørene: bob hund - Tinnitus i hjärtat, bob hund - Folkmusik för folk som inte kan bete sig som folk, Gogol Bordello - Ultimate, Run DMC ft. Aerosmith - Walk This Way, Arctic Monkeys - I Bet You Look Good on the Dancefloor, MGMT - Kids

Så sitter jeg her igjen, med min (u-)kjære gamle bihulebetennelse som dukker opp et par ganger i året. Sist jeg hadde bihulebetennelse var da jeg var i Spania, og nå får jeg det igjen på kanskje verdens dårligste tidspunkt; russetiden. Det betyr at jeg har gått glipp av bade-før-1.-mai-knuten og en del andre forsøk på knuter siden hodet mitt lekker aldri så lite. Jeg har fått en penicillinkur nå så jeg satser på at bihulene er tilnærmet normale igjen til jeg skal fly til London neste torsdag. Men nok om det!

Denne uken har vært og skal bli utrolig svensk. Som sagt dro jeg og en vennegjeng på Folken for å se bob hund på mandag. Det var utrolig, kanskje det nærmeste jeg kommer en religiøs opplevelse (bortsett fra Kaizers, som jeg forresten STOD VED SIDEN AV under siste halvdel av konserten. Jeg hater meg selv for å gå rundt uten sprittusj, de kunne jo signet russebuksen min!). Det var egentlig totalforbud mot russ på Folken, men etter litt diskusjon med damen i døren kom vi oss inn, traff våre svenske venner, ble stemplet av den snille billettdamen som ikke hadde noe i mot å slippe oss inn (takk, vi elsker deg!) og stilte oss opp helt foran og fikk akkurat sett slutten av Sunderbans. De var typisk indie. bob hund var fashionably late men det var verdt ventetiden og mer til. Etter litt mer enn halve konserten tok jeg og min gode russevenn Lykketroll turen litt lenger bak i lokalet for å unngå å få hjernerystelse. Jeg gikk for å kjøpe t-skjorte når jeg trodde de var på siste sang (de hadde allerede gått av 2 ganger), men de spilte 4 til. Det var awesome og jeg gleder meg til å se dem på Øya i sommer.
Til Folken vil jeg si: Kanskje det er drita fulle 30-åringer som kaster seg rundt i trange folkemengder og dytter, slår og klår ekkelt på russejentene det burde være totalforbud mot? Vi oppfører oss faktisk fint på konsert. PS: Det var garantert mer enn 10 russ på konserten. Jeg så dem. Fail, Folken.

For å fortsette min svenske uke skal jeg i kveld på Bo Kaspers Orkester i konserthuset. Jeg gleder meg stort, kjenner jeg trenger en chill jazzkveld med Bo og de. Forhåpentligvis spiller de noen av sangene jeg faktisk kan, men det blir bra uansett. Jeg gleder meg forresten også til å gå med høyhelte sko, det er lenge siden sist. For lenge. Sikl.

Til sist: Noen forslag til hvor jeg skal gå i London? Til nå har jeg planer om Starbucks, Topshop, Boots, Camden, musikaler og Pizza Express. Og ikke si London Eye, jeg kommer til å frike ut og drepe alle i den tingen som kjører folk rundt. For real.




















Jeg hater den.

Men, ha en faboo dag, og på gjensyn!

3 kommentarer:

  1. Eg sender bli frisk-energi til deg. Du skriv flott, Thea mi. Men kva er greia med London Eye?

    SvarSlett
  2. I London bør du ta turen innom minst ein Whittard of Chelsea butikk, dei har god te der :)

    Carnaby street kan ver gøyalt å stikke innom, og e du der, bør du vær innom lazy oaf, play lounge og butikken ved siden av lazy oaf (huske ikkje navnet, men det e ein secondhand shop) Der har de o David og Goliath :)

    HMV (musikk kjede, finnes bla. i oxford street, nærheten av leicester square og covent garden)e eit must. Det e og Boardes som e ein bokhandelkjede som har 5 etasjer! og starbucks i butikken:) Ligge ein på oxfordstreet hvertfall :)

    Urban outfitters på oxfordstreet. Og office skobutikk.

    Offspring skobutikk på camden e og ganske bra (med tanke på converse i hvertfall)

    I charingcross road og st. martins lane har dei mangen små spesial bokhandlere og antikvariat.

    The National Gallery på Trafalgar Square e gratis og har masse forskjellig kunst. De har og fine reine toaletter og benker. Veldig greit for ein liten pause uavhengig om du e interesert i kunst eller ikkje.

    På undergrunnen bør du kjøpe day pass på morgenen. De lønne seg hvis du tar banen. For sone ein og to koste det bare 5.6 pund per dag (eg har tatt banen ein gang uten sånn pass og det kosta 4.8 ein vei).

    På ettermiddagene gis det ut gratis aviser utenfor undergrunn stasjonene. I disse finne du lokale nyheter, tegneserier, kryssord og anna moro, men best av alt har de oversikt over kulturtilbud den kvelden og neste dag. Bør sjekkes ut.

    Ein kan virelig ikkje vær i London uten å gå på musikal. På leicester square har dei billige billetter. Det e ikkje dei beste plassene alltid, men du ser, og dei e mye billigere enn dei billettene ein kjøpe på internett.

    Ska du på Madame Tussauds kan det ver lurt å bestille på forhånd på internett. Da slippe du lange køer.

    Slottet og Big Ben må du jo nesten besøke, og London eye e veldig fin bare å se på og.

    Har du tid t overs så e det ein veldig fin park rett me slottet kor du kan mate ekorn og duer. Veldig koselig.

    Hvis ikkje du e veldig opptatt av å eta lunch på cafè så e et billig alternativ å gå på ein Tesco eller sainsbury og kjøpe ferdigsmurte smørbrød, frukt og juice. (forresten har de billig og godt snop og. Happy hippo bør prøves)

    Håpe du får ein fin tur. Du bør gleda deg. London e ein av de beste byene som finns. :)

    SvarSlett
  3. Ragnilen: Tuusen takk, eg trenge litt ekstra krefter :) Eg har litt angst for å gå opp i et veldig stort og treigt pariserhjul rett med ei elv. Tenk hvis eg dette ner. I elvå. Herregud. Grattis igjen på opptak i Aberdeen! :)

    Lisabeth: Takk for mange utmerka forslag! Eg ska skriva alt ner på ei lista. Me har billetter te både Mamma Mia! og Les Mis, så det glede eg meg masse te! Madame Tussauds va eg på fusste gang me va i London, å siden me bare har 3-4 dager nå så må me stå øve den. Eg har ikkje våre på Urban Outfittersen i Oxford St, men det ligge ein i Neil Street kor det åg e masse skobutikker (inkl. Office sist me va der), så der ska me garantert. Eg tror og me e så heldige å få låna Oyster cards av någen søskenbarn, de e jo kjempepraktiske på tuben! HMV ska eg på å kjøpa sesong 3 av The Mighty Boosh og eg ska prøva så godt eg kan å komma meg te Carnaby Street, St. Martin's Lane og Charing Cross Road for hallo, bokbutikker e jo elsk :)

    SvarSlett