Sider

tirsdag 7. april 2009

Litteraturdyret, det er meg

Jeg har blitt kalt både lesehest og bokorm flere ganger i løpet av livet. Jeg kommer til å bli kalt det flere ganger i årene fremover. Ja, jeg er garantert et litteraturdyr, som for øyeblikket sitter og ser med stjerner i øynene på en stor stabel med nyinnkjøpte godbiter (jeg elsker gavekort). Dette er planen fremover:

Siege of Darkness (R.A. Salvatore)
Fantasy. Begynte på den i går. Det er tredje boken i en kvartett ved navn Legacy of the Drow, den tredje serien om Drizzt Do'Urden (en av de mest kjente figurene fra Forgotten Realms franchiset, hvis noen har hørt om det). Jeg sikler nesten litt når jeg leser kampbeskrivelsene... Sverd og blod, nom nom!

The Well of Lost Plots (Jasper Fforde)
Komisk fantasy. Den tredje boken i Thursday Next serien. Serien handler om en litteraturdetektiv (virker som en utrolig kul jobb), Thursday Next. Tror folk som har lest litt klassisk litteratur som Austen, Dickens og Shakespeare får litt mer utav disse siden mange av figurene fra de bøkene også er å finne i Thursday Next serien. Jeg har derimot ikke lest noenting av Austen, Dickens og Shakespeare og syns de er hysterisk morsomme. Så, go for it uansett!

The Life and Times of the Thunderbolt Kid (Bill Bryson)
En slags selvbiografi. Fikk den anbefalt av pappa *shrug*. Kan bli spennende.

The Vampire Lestat (Anne Rice)
Vampyrroman (seriøst på vei til å bli en ny sjanger). Ok, så er den egentlig så kalt "horror fiction", da. Den andre boken i The Vampire Chronicles. Det er kanskje 3 eller 4 år siden jeg leste den første. Husker relativt lite. Lurer på om den er like homoerotisk som den første.

American Gods (Neil Gaiman)
Fantasy/Americana. Har vunnet mange priser så den er forhåpentligvis bra (men hallo, det er jo Neil Gaiman, så ja) men jeg aner ikke hva den handler om... Tror store mengder guder fra diverse trosretninger er involvert. Spennende!

The Name of the Wind (Patrick Rothfuss)
Fantasy. Dagens mysteriekjøp for min del. Håper den skiller seg fra high fantasy (tenk LOTR og lignende). Den skal visst være bra, har hørt folk skryte av den og tror jeg har fått den anbefalt? Det er ikke plass til alt i hodet mitt.

Jonathan Strange & Mr Norrel (Susanna Clarke)
Fantasy/alternativ historie. Har tenkt på å kjøpe denne i 3 år. Ja, noen ganger tar det meg så lenge å gjennomføre ting... Procrastinators, the leaders of tomorrow, eller hva? Den skal visst være veldig bra, eller i det minste interessant og har rundt 200 footnotes (wow). Egentlig er jeg ganske sur fordi jeg var så sent ute med å kjøpe den, for ingen av butikkene har den fine svarte versjonen lenger. Nå er den en veik burgunder-aktig farge og ser relativt kjip ut. Fysj.

Noen som har lest noen av dem?

Men resten av ferien skal bli fin, den. Bok, søvn, fest og fyll! Dét kan jeg like.

2 kommentarer:

  1. Nå ska ikkje eg kalla meg ein Bill Bryson-ekspert, men eg har lest någen av bøkene hans (dessverre ikkje den) og kan nesten sikkert sei at det _kan_ bli utrygt å lesa an i offentligheten, vertfall hvis du ler sånn så meg. hrhr.

    SvarSlett
  2. Haha, eg e åg ein le høgt av bøger person, så eg ska huska på det! Glede meg :D

    SvarSlett