Sider

torsdag 16. april 2009

The Spirit er rar og søt og du må se den. Nå.

I ørene: Les Misérables















I går kveld så jeg The Spirit. Det var en fantastisk opplevelse.

Filmen er basert på Will Eisner's tegneseriefigur The Spirit. Serien ble fornyet gjennom DC i 2007 etter at one-shoten Batman/The Spirit ble gitt ut. Den er skrevet av Jeph Loeb, mannen bak bl.a. Batman: Hush og Batman: The Long Halloween (som begge er fantastiske) og tegnet av Darwyn Cooke og J. Bone. Serien kjører fortsatt på og forhåpentligvis klarer jeg å sette klørne i noen paperbacker sometime soon.
PS: Det er vanlig i tegneserier at flere forfattere og/eller tegnere er innom en serie, spesielt de som går over flere år, f.eks. de fleste DC- og Marvel-franchisene basert rundt "de store", som Superman, Batman, X-Men og Captain America (som forresten er død). Bare hvis dere ikke visste det, liksom. Jeg er en liten tegneserie-geek.


Tilbake til filmen! Selve figuren The Spirit er gammel, faktisk fra 1940, så det var jammen på tide at det ble laget en film nå. Den ble skrevet for skjermen av Frank Miller som er svært kjent for tegneseriene sine Sin City og 300 som også har blitt filmatisert. The Spirit er gjort i samme stil som disse, noe som funker så sykt bra for tegneserie-til-film-filmer.
















Filmen er i mine øyne fantastisk underholdende. En av grunnene til dette er at den er absurd uten like. Samuel L. Jacksons rolle, the Octopus, som forresten er storskurken og er eksentrisk, gal og kler seg utrolig morsomt, er den som bidrar mest til dette. Hovedrollen selv, Gabriel Macht som the Spirit, er pen og sjarmerende, slik han skal være (ja, det er kjempe-true-to-character). Både Spirit og Octopus er udødelige med mindre de blir totalt tilintetgjort, så det er masse slåssing og skyting og sniking i skyggene. Jeg liker det. Spesielt at Samuel L. Jacksjon trøkker et dass over hodet på Gabriel Macht. "Oh, come on! Toilets are always funny!" Jeg lo. Masse. Filmen har også Eva Mendes som Sand Saref og Scarlett Johansson som Silken Floss, begge femme fatale-type karakterer. De funker, spesielt Scarlett. Jeg er ikke hennes største fan, akkurat, men etter denne filmen kjenner jeg at jeg liker henne bedre. Men se på Octopus:















Seriøst. Filmen er verdt å se, spesielt hvis du liker Sin City/300-stilen eller hvis du liker absurde filmer. Jeg liker alt det og tegneserier i tillegg, så den var jo midt i blinken.

Ja, dette var et kanskje små-geeky innlegg. Men JEG LIKER DET.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar